האם ניתן לדעת מהו עתידו של שוק הנדל״ן בישראל?

אם נסתכל אחורה בזמן, ניווכח לראות כי ענף הנדל״ן ידע אין ספור שינויים מטלטלים. במאמר זה, נחזור אחורה אל נקודות הזמן המשמעותיות של ענף הנדל״ן לאורך 20 השנים האחרונות.

בין השנים 2007-2003 ענף הנדל״ן חווה ירידה בשיעור ממוצע של 9% לעומת שנה קודם לכן ב-2002.
בערים ספציפיות חלה ירידה של כ-7% במחירי הדירות ואילו בגזרת דירות יד שנייה חלה ב-2003 ירידה של 8.5% לעומת שנת 2002.

לאחר מכן בין השנים 2008-2007 פרץ בארצות הברית משבר פיננסי-נדל״ני שקיבל את השם’סאב פריים‘ שבמהלכו קרס שוק הנדל״ן של ארה״ב. בעקבות המשבר, מומחי הנדל״ן הישראלים לא צפו בשורות טובות לשוק הנדל״ן הישראלי, דבר שבסופו של דבר לא קרה ושוק הנדל״ן הישראלי נשאר יציב ללא השפעה בעקבות משבר ה-’סאב פריים‘.

שלוש שנים לאחר מכן, שנת 2011, מתרחשת בישראל המחאה המדוברת ’מחאת האוהלים‘ שקמה בעקבות מצבו של שוק הדיור הישראלי, שבסופה במקום שהמחירים ירדו קרה בדיוק ההפך ומחירי הדיור זינקו גבוה יותר.

שלוש שנים אחר כך, שנת 2014, יאיר לפיד שר האוצר של אותה השנה, מציג את הצעת החוק ’מע״מ אפס’ המעניקה הטבות מס משמעותיות לרוכשי דירות מקבלן, מה שבעצם הכניס את שוק הנדל״ן לקיפאון והרוכשים הקפיאו את התוכניות שלהם לרכישה עד אשר ’מע״מ אפס‘ ייכנס לתוקף.

שנה לאחר מכן ב-2015 כאשר מחירי הנדל״ן ממשיכים לעלות, מכריז שר האוצר המכהן של אותה שנה משה כחלון על עליית המס עבור רכישת דירה שלישית, דבר אשר גורם לסערה רבה בכוס מים בקרב המשקיעים, למה סערה בכוס מים אתם בטח שואלים? מאחר וההצעה הזו לא יצאה לפועל בסופו של דבר.

המשבר מהגדולים ביותר שידעה המדינה, הגיע לקראת סוף 2019 עם פרוץ מגפת הקורונה, התפרצות המגפה חלה בדיוק בזמן העלייה המתחדשת של מחירי הדירות ויצרה קיפאון מוחלט בשוק הנדל״ן, בעקבות כך רוכשי הדירות למגורים ומשקיעים הקפיאו את התוכניות שלהם לרכישת נכס עקב חוסר וודאות כלכלית.

היום שלוש שנים אחרי, אנחנו עדיין מתמודדים מול תוצאות משבר הנדל״ן שנגרמו בתקופת הקורונה שגרמה לאינפלציה ולעלייה גבוהה במחירי הדירות.

מסקנה: ניתן לראות ששוק הנדל”ן עבר לאורך 20 השנים האחרונות טלטלות גדולות ולא מעט ניסיונות למתן את המחירים באמצעים שונים. לא ניתן לצפות מה צופן העתיד, אך הסקירה הזו לאורך שני עשורים האחרונים מלמדת ששוק הנדל”ן יציב, יציב מאוד. עליות המחירים לא פסקו למרות ועל אף המשברים שחווה.

שיתוף:

פוסטים נוספים

האם פתרון מצוקת הדיור נראה באופק?

תכירו את ההקלות, ההטבות והחוקים שנכנסו לתוקף ענף הנדל״ן בישראל מצוי בתקופה מאתגרת מזה זמן רב, מצוקת הדיור עולה על גדותיה כאשר הביקוש גובר על

זכרון דברים בעסקה במקרקעין

עומדים לרכוש דירה? היזהרו מחתימה על זכרון דברים.  בתי המשפט ורשויות המס רואות בכך מסמך משפטי מחייב וחלה על הצדדים חובת דיווח על בסיס יום