כיצד להתמודד מול סרבנים? כל מה שצריך לדעת

פרויקטים רבים של ’פינוי בינוי’ ו‘התחדשות עירונית’ מתעכבים משמעותית וכך סופגים נזק כלכלי רב, זאת בעקבות בעלי דירות סרבנים המנסים לנצל את מעמדם להשגת תנאים גבוהים יותר משאר בעלי הדירות הכלולים בפרויקט, במאמר זה נכיר את החוק המאפשר להתמודד מולם.

החוק מאפשר לדיירים לסרב ולהביע התנגדות לביצוע הפרויקט, אך מהי הסיבה? האם מדובר בסיבה מוצדקת או בהתנגדות שכל מטרתה היא להפעיל לחץ כדי להוציא עוד יותר הטבות? אם אכן מדובר בהתנגדות לצורך השגת יותר הטבות, החוק נגד הסרבנים שם סוף לתופעה המעכבת.

החוק נגד דיירים סרבנים בפרוייקטי ’פינוי בינוי‘ ו‘התחדשות עירונית‘ עבר לא מעט שינויים ובשינויו האחרון הוא מאפשר להפעיל עליהם סנקציות מחמירות יותר, לדוגמה: האפשרות להגיש תביעה כנגד הסרבנים שתאכוף מעליהם את ההסכם ובנוסף תחייב אותם בפיצוי כספי עבור הנזק הכלכלי אשר נגרם לפרויקט בעקבות סרבנותם ובהתאם לסיבות הסירוב ואם הן אכן אינן מוצדקות.

תביעה כספית הינה נהוגה כבר מראש ימיה של התוכנית ל‘פינוי בינוי‘ כאשר ניתנת למתנגדים האפשרות לחזור בהם ובכך להימנע מתשלום הקנס ולהתקדם עם הפרויקט.

השינוי בחוק שבוצע ב- 2018 קובע כי בית המשפט רשאי לחייב את בעל הדירה הסרבן לחתום על ההסכם בניגוד לרצונו או לחייב בחתימה גורם מטעמו זאת בנוסף לפיצוי כספי עבור נזקי העיכובים.

למרות זאת, יש הטוענים בענף כי האפשרות לאכוף את ההסכם מובילה לניהול תביעות ארוכות יותר ולחינם, מאחר והסרבנים עשויים בסופו של דבר לחתום על ההסכם כדי לא לשלם את הקנס העצום.

מטרת החוקים הללו היא לעודד את הדיירים לתמוך בפרוייקטים של התחדשות עירונית ופינוי בינוי ולמנוע מהם לשים רגליים ולעכב את התקדמות הפרויקט.
אך האם כל מקרה של סרבנות הוא למטרות רווח? התשובה היא לא! ישנם מקרי סרבנות בעלי סיבות ראויות כמו:

📌בני הגיל השלישי החוששים מהקושי במעבר דירה.

📌דיירים בעלי מוגבליות אשר לא הוצעו להם חלופות מגורים מותאמות עבורו ועבור מצבו.

📌חוסר כדאות כלכלית של הפרויקט.

📌תמורה שאינה שיוויונית בין דיירי הבניין הכלולים בפרויקט.

אם אכן מדובר בהתנגדות מוצדקת של אחד או יותר מארבעת הסעיפים הללו, ניתנת לדייר המתנגד אפשרות להגיש דרישת התנגדות מנומקת תוך 60 יום מיום ההודעה על אישור התוכנית.

ובכן, התיקונים בחוק ההסדרים האחרון באים להגן על זכויותיהם של דיירי הגיל השלישי (שחצו את גיל 75) ו/או בעלי מוגבלויות וקובע להעניק להם זכאות הטבות מלאה וכמו כן הם יוכלו לבחור באפשרות לקבל את מלוא הסכום של שווי דירת התמורה עם תחילת העבודה על הפרויקט.

במקרה של סרבנות דיירים, יש להגיש תביעה בפני בית המשפט המחוזי או בפני המפקח על הבתים המשותפים והם אלו שיבחנו את סיבת הסרבנות ובסופו של דבר יפסקו כיצד להתמודד מולה.

התביעות הללו מחייבות את בעלי הדירות הסרבנים בתשלום פיצוי כספי גבוה, מהלך שנחשב לפתרון המשפיע ביותר כנגד הסרבנים שברובם עם ישמע פסק הדין, משתכנעים בסופו של דבר לחתום על ההסכם כדי להימנע מלשלם פיצוי כספי פלוס הוצאות משפט, סכום שעשוי לחצות את מיליון השקלים וכמו כן מאפשרות להמשיך במלאכת הפרויקט.

שיתוף:

פוסטים נוספים

האם פתרון מצוקת הדיור נראה באופק?

תכירו את ההקלות, ההטבות והחוקים שנכנסו לתוקף ענף הנדל״ן בישראל מצוי בתקופה מאתגרת מזה זמן רב, מצוקת הדיור עולה על גדותיה כאשר הביקוש גובר על

זכרון דברים בעסקה במקרקעין

עומדים לרכוש דירה? היזהרו מחתימה על זכרון דברים.  בתי המשפט ורשויות המס רואות בכך מסמך משפטי מחייב וחלה על הצדדים חובת דיווח על בסיס יום