האם פתרון מצוקת הדיור נראה באופק?

תכירו את ההקלות, ההטבות והחוקים שנכנסו לתוקף

ענף הנדל״ן בישראל מצוי בתקופה מאתגרת מזה זמן רב, מצוקת הדיור עולה על גדותיה כאשר הביקוש גובר על ההיצע. הרפורמה החדשה אשר נכנסה לאחרונה לתוקף, מציעה התרים רבים לשחרור חסמים, מה שמאפשר כעת ליזמים לקדם פרויקטים של פינוי בינוי ותמ״א 38 ביתר קלות, במטרה לעורר את ענף הנדל״ן מחדש ולהקל על היזמים והקבלנים. אלו הן ההקלות החדשות שנכנסו לתוקף:

פנוי בינוי- תהליך ההתחדשות העירונית שבמסגרתו הורסים בניין ישן ובונים במקומו בניין חדש בעל מספר דירות רב יותר הינו תהליך מאוד לוגיסטי ומורכב. כעת החוק המתקן מאפשר הסכמה של 50% מדיירי הבניין לעומת 66% מהם עד כה.

הרחבת הטבות לקשישים- דיירים קשישים יזכו במסגרת הרפורמה להטבות רבות ואפילו לקבלת 2 דירות בערך דירת התמורה, הטבות אלו חלים גם על דיירים המוגדרים במצב סיעודי.

תמ״א 38- התיקון בחוק המקרקעין, מאפשר כעת לדיירים לחתום על מיזם תמ״א בהסכמה של שני שליש מהדיירים בבניין לעומת אחוז ההסכמה של 80% מהדיירים אשר נדרש עד היום.

הרחבת הטבות המס- הטבה עבור בניין בודד בפרויקט תמ״א 38 ולתוכניות שייערכו לפי מסלולים חדשים בהתחדשות עירונית ולתוכניות הנגזרות ממנה.

למעשה מדובר בהרחבת הטבות המס לא רק עבור בעלי דירה אחת אלא גם עבור בעלי שתי דירות שבבניין הפרויקט המיועד. התיקון אף פוסק כי בדיור הציבורי שבאיזורי הנגב והגליל, יחול פטור לא רק על מכירת שתי דירות אלא גם על מספר רב יותר.

התחדשות עירונית- הרפורמה החדשה, מביאה עמה הסדר חדש המוחק את הערות האזהרה אשר נרשמו בפנקסי המקרקעין לטובת היזמים. כלומר, במידה ויתברר כי היזמים אינם קידמו את הפרויקט עד למועד שסוכם, בעלי הדירות יוכלו במקרה של עיכובים משמעותיים, ״להשתחרר״ מאותו יזם / מארגני עסקאות ולעבור אל פרויקט אחר.

מדובר בתיקון משמעותי המספק שכבת הגנה נוספת וביטחון עבור בעלי הדירות.

הטבות מס חדשות לישובי הפריפריה- במסגרת מכירת ’יחידה עסקית‘ ליזם המתבצעת במסגרת פרויקטים של ’פינוי בינוי‘, יקבע המע״מ בשיעור אפס כאשר הטבת מס זו תקפה לפרויקטים שבמסגרת התחדשות עירונית בלבד.

בשורה נוספת עבור ישובי הפריפריה הינה הטבות מיסוי שנתנו עד היום לפרויקטים שבמסגרת ’הריסה ובנייה‘ בלבד. כעת הטבה זו כוללת בתוכה גם את הפרויקטים שבמסגרת ’עיבוי ובנייה‘ בפריפריה.

ומה בדבר הארנונה?

יוזמה חדשה בניצוחו של משרד האוצר, היא הקמתה של ’קרן הארנונה‘. מטרתה היא לגבות מהכנסותיהם של העסקים (שגבוהה יותר מזו של בתי המגורים) ארנונה גבוהה יותר במטרה להאיץ את הבנייה באיזורי הערים המוחלשות. על פי הההצעה החדשה, כל רשות תחוייב להעביר סכום של בין 10% ל- 28% מתוך רווח הארנונה השנתי שלה, כאשר הכסף יכנס אל קרן שתוקם עבור מטרה זו. הכסף שתצבור הקרן יחולק בחזרה אל הרשויות.

בשורה תחתונה- הרשויות בעלות כסף רב יותר, ישלמו חלק גבוה יותר מהכסף שיועבר למטרת הבנייה בערים המוחלשות. לטענת משרד האוצר, היוזמה הזו תאיץ את ענף הבנייה המיועד למגורים. אך לא הכל הולך כאן חלק, במרכז השלטון המקומי יש מי שמתנגדים ליוזמה החדשה.

אכן לא מעט בשורות מביא איתו ענף הנדל״ן בישראל, הכוללות אפשרויות לשיפור וייעול. למרות זאת, נכון לעכשיו עדיין אין אנו יודעים כיצד יראה ענף הנדל״ן הישראלי ב- 2024. אנו מקווים כי הרפורמה החדשה תצליח לסייע לפתור את משבר הדיור שנוצר כאן בשנים האחרונות ותאפשר ליזמים וקבלנים להתקדם ולסיים את פרויקטים הבנייה ללא חסמים ועכבות ובכך תעניק לענף בישראל שיפור משמעותי ועתיד אופטימי יותר.

שיתוף:

פוסטים נוספים

זכרון דברים בעסקה במקרקעין

עומדים לרכוש דירה? היזהרו מחתימה על זכרון דברים.  בתי המשפט ורשויות המס רואות בכך מסמך משפטי מחייב וחלה על הצדדים חובת דיווח על בסיס יום